Twaalf redenen waarom de Surface beter is dan de iPad

Sinds november 2012 ben ik de trotse eigenaar van een Surface. Eerst met opvallend roze Touchcover, inmiddels ook met wat zakelijkere zwarte Typecover. De Surface RT is medio 2012 gelanceerd in eerst de USA en vanaf 14 februari 2013 ook volop verkrijgbaar in Nederland. De Surface RT is een tablet. Dat betekent dat je er geen eigen software op kunt installeren, zoals je dat bij Windows 8 wel kunt, maar, uitsluitend voor Windows 8 RT geschikte software. Deze software wordt aangeboden in de Microsoft Store en het aantal beschikbare Apps is snel groeiend. Op dit moment zijn er uiteraard nog niet zoveel apps in de Microsoft store beschikbaar als in de Apple store.

surface_1

De vraag is echter legitiem hoeveel Apps je nog nodig hebt vanuit de store, bij een zo compleet OS als Windows 8 RT. De meeste zaken kan ik namelijk met het OS zelf al doen en daarnaast, zoals hieronder ook beschreven, wordt er al veel extra meegeleverd. Als bezitter van een iPad 2 nu dan ook een mooi moment om beide apparaten eens met elkaar te vergelijken. Wat wellicht het meest tot de verbeelding spreekt, is, dat ik nooit meer de iPad pak ook al ligt die voor het grijpen, maar liever opsta om de Surface te halen. Hieronder mijn belangrijkste redenen waarom ik de Surface zoveel meer prefereer boven de iPad.

surface_05

Meerdere gebruikers

1. Op de Surface kan ik meerdere gebruikersaccounts aanmaken. Los van het feit dat dit i.v.m. security prettig is, is het uitermate prettig dat zowel ik als mijn huisgenoten een eigen account hebben. Apps zoals Facebook, LinkedIn en Twitter ondersteunen geen meerdere user accounts, dus, de Facebook app op de iPad is altijd uitsluitend maar voor één gebruiker te gebruiken. Apps op de Surface draaien dus onder het eigen user account, iedere gebruiker op de Surface heeft dus zijn eigen apps. Daarnaast kan elke gebruiker zijn eigen mail-en agenda draaien. Top! Alhoewel, mijn vriendin heeft hier niet zoveel aan omdat ik zo gehecht ben aan het apparaat dat ik hem eigenlijk niet uit handen kan geven…tja.

Veiligheid

2. Bitlocker. De Surface ondersteunt standaard Bitlocker. Hiermee kan ik dus de data op mijn Surface beschermen, net als op een laptop. Fijn idee dat alle data nu versleuteld op de Surface staat, helemaal als ik de Surface RT ook zakelijk gebruik.

Extendable

3. USB aansluiting. De Surface bezit standaard een USB aansluiting. Erg handig voor het aansluiten van randapparatuur welke niet met bluetooth gekoppeld kan worden of om even een USB stick met vakantiefoto’s te bekijken! zijkant

Ook handig voor het even aansluiten van een niet-bluetooth muis.

4. Toetsenbord, muis. De Surface is, met een beetje goede wil, best te gebruiken als primaire werkdevice. Met de typecover of touchcover en eventueel een bluetooth muis kun je hier behoorlijk goed op werken indien het mail, internet of Office applicaties betreft. Een mini HDMI uitgang is ook aanwezig. Eerlijk is eerlijk, het typen op de touchcover gaat niet zo fantastisch als op een gewone laptop, maar, het gaat zoveel beter als typen op een glazen scherm dat ik het een fantastisch alternatief vind. Deze blog typ ik bijvoorbeeld zonder veel problemen op de Surface op de touchpad. Maar, wil je grote stukken typen, dan zal de typecover je absoluut beter bevallen dan de touchcover. De typecover is als een ‘echt’ toetsenbord met echte keys. En dat in een behuizing die maar 3 mm dikker is dan de touchcover. Enig nadeel wat mij betreft: hij komt niet in de hippe kleurtjes van de touchcover. Maar, typen doet ie als geen ander. Ik merk met de typecover geen verschil t.o.v. mijn laptop en da’s een prestatie.

surface_touch_cover_type_cover

Zie links de typecover en rechts een touchcover. Merk op het minimale verschil in hoogte.

5. MicroSD storage. Storage uitbreiding is eenvoudig dankzij snelle microSD uitbreiding. Tot 64 GB extra storage dankzij het SD slot. Handig. Voor alles wat je niet op SkyDrive opslaat.

Productiviteit

6. Office applicaties. De Surface RT is standaard voorzien van Office 2013. Powerpoint, Word, Excel en Onenote maken de meeste werkzaamheden hiermee mogelijk. Verder is er een Lync 2013 app, waarmee ook video conferencing mogelijk is. Wij werken bij Microsoft met speciale Lync headsetjes om rustig te kunnen bellen met Lync en, je raadt het al, dit headsetje werkt plug and play ook op de Surface RT. Geen drivers installeren, gewoon inpluggen!

7. SkyDrive. Skydrive laat alle files en documenten vanuit de Office applicaties standaard in de cloud opslaan. Screenshot (23)

Handig, veilig en snel! Overal dezelfde bestanden en, sterker nog, er wordt bijgehouden waar in het document je bent. Sluit je af en ga je later verder op een andere device, dan weet Office i.c.m. Skydrive nog precies waar je was en wordt dit punt in het document of de presentatie ook aan je voorgesteld.

8. Windows 8 touch en desktop, filestructuur. Misschien wel het allermooiste aan de Surface. Het Windows 8 OS. Wat een prachtige User Interface. De live tiles, die me steeds de laatste informatie geven zonder dat ik een app hoef te openen, de people hub, die me updates van vrienden in al mijn sociale netwerken laten zien, de Windows 8 apps die in de store verschijnen en de Charm bar. Die ik echt ben gaan waarderen. Even wat delen is nog nooit zo simpel geweest. Met je vinger vanaf de rechterkant van het scherm inschuiven en je krijgt de vraag op welk sociaal netwerk je de content die op dat moment op je scherm staat, wilt delen. Zo handig!

Screenshot (25)

Wat me verder bijzonder aanspreekt is, naast de touch user interface van Windows 8, het bestaan van de ‘gewone’ desktop met de filestructuur zoals we hem al jaren kennen. Een filestructuur, een desktop waar ik ook kan werken, dat is een groot voordeel t.o.v. de iPad. File management is op een iPad niet of nauwelijks mogelijk, op de Surface is het net als een gewone laptop. Een RDP sessie maken is dus net zo simpel als op een laptop.

9. Printen. Iets wat ik op de iPad niet kan, kan ik standaard op de Surface RT wel. Hij ontdekt de netwerkprinter uit zichzelf en vanaf dat moment is mijn printer standaard aanwezig. Toch handig voor alles wat nog wel op papier moet.

10. Synchronisatie van Windows 8 RT – Windows 8. Hoe vaak ik niet ‘s avonds op de bank een link vanaf de iPad naar mezelf heb gemaild, omdat ik iets tegenkwam wat ik later verder wilde bekijken op een andere device. Dat is gelukkig verleden tijd. Alles wat ik met de Surface bekijk en opsla in mijn favorieten, komt ook automatisch in de favorieten van mijn Windows 8 laptops. Op alle Windows 8 devices dus exact dezelfde informatie, zonder dat ik daar ook maar iets voor hoef te doen.

11. Flash! De Surface RT ondersteunt flash, iets wat de iPad nog steeds niet doet. Of je nu wel of niet fan van Flash bent, feit is dat er nog diverse websites gebruik maken van Flash techniek. En, zolang hij niet op de blacklist staat bij Microsoft, kan ik hem sinds kort gewoon bezoeken. De eerdere beperkte whitelist, met een beperkt aantal toegelaten flash websites, heeft plaatsgemaakt voor een blacklist, waarbij uitsluitend nog niet vertrouwde flash sites worden geblokkeerd.

12. Windows Defender. De Surface met Windows RT heeft standaard Windows Defender als antivirus en antimalware aan boord.

Conclusie

De Surface RT is een aanwinst in tabletland. De vergelijking met de ‘standaard’ (iPad) is duidelijk. Voor gewoon browsen voldoet de iPad uitstekend. Voor het spelen van spelletjes is de iPad uitermate geschikt.  Er bestaat een gigantisch aanbod van in de Apple store. Maar, voor iets serieuzer en productiever gebruik is de Surface  de winnaar. Hier en daar hoor je geluiden dat het een nadeel is dat je er geen gewone software op kunt installeren. Dat klopt. Daar is de Surface RT ook niet voor bedoeld. Daarvoor bestaat de Surface Pro. Een veel duurdere en krachtiger variant. Maar, op de iPad kun je ook geen gewone software installeren. En daar moet je hem ook mee vergelijken. Niet met een laptop. De kracht van de Surface RT is wellicht ook gelijk zijn makke. Dankzij de veelzijdigheid en mogelijkheden verwacht men soms dat het een laptop is. Maar, dat is het niet. Hij is bedoeld als tablet. Ik ben ervan overtuigd dat er plaats is voor de Surface RT. Als ik om me heen kijk wat veel mensen met hun pc of laptop doen, dan is dat voornamelijk internetten, e-mailen, Word documenten maken of een Excel bewerken. En chatten. En juist voor die groep gebruikers is de Surface RT erg geschikt. Ik heb een week zonder pc en laptop op mijn werk kunnen meedraaien zonder noemenswaardige problemen. Op mijn Surface RT. Wat doe ik? Mailen, Office documenten bewerken, internetten, bellen en presenteren. Tja, ik ben niet de standaard. Maar, als ik hier zo goed mee uit de voeten kan, dan weet ik zeker dat er meer mensen goed mee uit de voeten kunnen!

7 thoughts on “Twaalf redenen waarom de Surface beter is dan de iPad

  1. Hier zijn een paar redenen waarom het (voorlopig) nog niet zo ver is.
    Geen Apps (Clients) voor/door:
    Funda, Marktplaats, Geenstijl, Vergelijk, Kelkoo, Kieskeurig, Speeleiland, etc. etc.
    Dan: Mijn vrouw werkt bij een bedrijf waar men via het Internet toegang verschaft middels MS Exchange Web Access. Met IE10 door deze poort is een crime. Ik probeerde MS My Server en EziConnect, maar kreeg nul op request. Te weinig “credentials”.
    Kan MS dat niet beter doen?

  2. Hallo Guus,

    Dank voor je reactie. Wat bedoel je precies met ‘dat het nog niet zover is’? Wat je zegt over deze apps kan waar zijn. Echter, ik zie dat niet als een argument om de iPad te prefereren. Eigenlijk om twee redenen. Als we het over zakelijk gebruik hebben, dan zijn deze apps niet relevant. Daarnaast zijn dit gewoon websites en daarmee is de behoefte aan een app minimaal. Want, de app doet in wezen niks meer dan de website ontsluiten in een slimme interface.
    Je andere punt heeft volgens mij niet zoveel met de Surface te maken. Ik ken de situatie niet, maar, hij komt me vreemd voor. Juist met IE10 kun je uitstekend OWA bezoeken. Als het in jullie geval ergens misgaat, dan ligt dat niet aan IE10 of OWA, maar, lijkt het meer op een firewall oid die geplaatst is. Ik herken de situatie althans niet met IE10 en ik heb er ook nog niet eerder van gehoord.

    • O, Marco!

      Je antwoord doet mij zó terugkeren in de tijd toen ik als IT-consultant betrokken was bij de invoering van de eerste “Pc-Netwerken” bij de Rabobank. (1987, Banyan Vines)
      De professionele IT-er destijds deed schamperend over “dat speelgoed” dat op de buro’s van de medewerkers verscheen, maar had intussen niet in de gaten dat datzelfde speelgoed inmiddels steeds meer computertikken verstookte, uiteindelijk méér dan die grote “zakelijke” mainframes….. (De rest is geschiedenis)
      Nu ter zake: Ik propageer géén iPad. Ik beval de Surface aan en wordt nu belaagd met de kritiek dat ik verkeerd geadviseerd zou hebben…
      En wel hierom: Een touch-UI werkt verslavend. Ik betrap mezelf erop dat ik achter mijn gewone laptop ook over het scherm aan het vegen ben met als enig resultaat vieze vlekken. De Surface heeft álle professionele kwaliteit om hem (haar?) tot een succes te maken. Dat betekent: de touch-UI in de zakelijke omgeving introduceren.
      Je argument dat “je juist met IE10 uitstekend OWA kunt bezoeken”, gaat geheel voorbij dat de daarachterliggende “rolldown” menu’s voor mensen met normale vingers niet meer te bedienen zijn. Dat geldt voor de héle browserbenadering van het internet. Ik moest voor mijn vrouw een muis aan de usb-poort (goddank daarvoor) hangen. Is dat de bedoeling van die veelgeroemde “mobiele ervaring”?
      Wat is dus de waarde van de Apps/Clients (Ik schreef het niet voor niets zo)?
      Kijk daarvoor (én probeer!!!!) Wikipedia via IE10 en dan via de Wikipedia-Client. Wow!!! Wat een verschil!!!!!
      De Apps die ik als voorbeeld noemde zijn dus héél relevant. Zij verlenen de Surface de kwaliteit waarop de markt zit te wachten. Dus, vooruit Microsoft, koop die belangrijke Webaanbieders om, of maak zélf die cruciale Clients.

      Ik hoor van je!
      Guus
      PS. Ooit van WordPerfect gehoord? Dat kreeg zijn succes door níet gebruik te maken van kopieerbeveiliging. De gewone consument had deze tekstverwerker dus illegaal in huis. Uiteindelijk was het daarom voor de “zakelijke” werkgever véél voordeliger deze tekstverwerker te gebruiken dan het IBM-alternatief. Geen opleiding nodig. Het introduceren van producten is ook een vorm van “social engineering”!

  3. Laatste ben ik helemaal met je eens, maar, is wel erg off topic aan het worden in relatie tot de blogpost:) Maar, sowieso agreed.

    Wat betreft de apps, twee dingen. Ook een fractie off topic, want, ik heb het verhaal vooral vanuit eigen ervaring geschreven en ik mis de apps nog niet echt. En voor ‘serieus’ werk al helemaal niet. Maar! Ik kan me wel voorstellen dat het hebben van apps van belang is wil de Surface ook echt een consumentensucces gaan worden. Da’s wat anders dan de vraag of de Surface een slimmer product is dan de iPad trouwens, wat de blogpost beoogde te beschrijven. Maar ja, dan ook weer een kip en ei verhaal. Apps komen als er veel belangstelling voor het platform is. En de belangstelling voor het platform moet je natuurlijk weer genereren met apps. Dus, dat zal hand in hand moeten groeien en dat gebeurt m.i. op dit moment ook, er komen steeds meer apps in de store en dit is, laten we wel zijn, nog maar het begin. Alle vertrouwen dat dit dus wel goed komt. Er is héél veel aandacht voor.

    Daarnaast is touch niet meer weg te denken en went het inderdaad razendsnel. Te snel in sommige gevallen, zoals je ook opmerkt:) Touch, mobility en devices hebben de toekomst en dat zijn bij Microsoft speerpunten. Persoonlijk denk ik dat je steeds meer sites geschikt ziet worden voor touch de komende jaren. Zie bv. theverge.com. Simpelweg omdat de oude pc aan het uitsterven is en mobiele devices aan het groeien zijn. Daar spelen wij helemaal op in met bv. Office 365 en Office 2013, waarbij de interface zich aanpast aan het device. OWA i.c.m. Exchange 2013 bijvoorbeeld leent zich erg goed voor touch. Een ruime opgezette interface geschikt voor ‘dikke’ vingers. Maar ook de Outlook 2013 cliënt is met touch ontworpen en kun je laten schakelen tussen touch gebruik en ‘normaal’ muis+keyboard gebruik.

    Thx voor je actieve bijdrage en je feedback by the way!

  4. Mmmmmmm….., je schrijft: “ik heb het verhaal vooral vanuit eigen ervaring geschreven en ik mis de apps nog niet echt”. Tja, dat je uit eigen ervaring spreekt verwacht ik niet anders. Maar als Microsoft medewerker klinkt je betoog (No offence meant!) toch een beetje als reclame…. Ik reageerde op die propaganda-kant van je betoog en dat lijkt me allerminst “off topic”.
    De kern van mijn “feedback” (bedankt voor je compliment!) bestaat er dan ook uit dat de focus op de “zakelijke” kant je nooit blind mag maken voor de m.i. véél belangrijkere “persoonlijke” kant van het apparaat.
    Ik gaf twee voorbeelden uit het verleden:
    1: De introductie van de PC vanaf de “periferie” in grote organisaties. De centrale “zakelijke” afdeling had absoluut geen idee ‘what was going to hit them’. (Ik zie nóg de ontredderde gezichten van de ooit onaantastbare professionals toen de ontslagronde kwam..) Opeens stond de “eindgebruiker” centraal en hij zoog het mainframe met zijn speelgoed leeg.
    2: WordPerfect liet het illegale kopieëren gaan – stimuleerde het zelfs in het geniep – met als gevolg dat Big Blue het nakijken had. Ook daar: They never knew what hit them.
    Moet ik uit je reacties concluderen dat Microsoft nu net zo tevreden over zichzelf is als IBM destijds?….. You will never know what hits you!
    Mijn punt is: Het succes van moderne apparatuur is EERST EN VOORAL afhankelijk van de gunst van de individuele gebruiker, die verleid en gecharmeerd moet worden. Zo zoals ik een Amerikaan bij de introductie van de Apple Macintosh hoorde zeggen: “It sits on my desk and cries: “look at me, look at me, Am I beautiful!”” Zakelijk? In het geheel niet aan de orde.
    Tja, je hebt de pech voor mij nu “Mr. Microsoft” te zijn. Ga hiermee naar je propaganda afdeling:
    Organiseer een wedstrijd – binnen het onderwijs? Hoge scholen, universiteiten – met als uitdaging: Wie kan de mooiste/beste clients bouwen voor Funda, Marktplaats, LinkedIn (die vergat ik nog) en nog zo’n paar gezichtsbepalende omgevingen. Doe het met tamtam. Loof een serieuze prijs uit. Laat de wereld (dat is: het te verleiden INDIVIDU) zien wat voor geweldig apparaat de Surface is.
    Enfin, genoeg gezegd.

Leave a Reply

