Hoe sociaal is SharePoint – deel 2

Case: mijn kennis delen

In het verleden woonde ik wekelijkse intervisie bijeenkomsten bij, samen met wisselende groepjes adviseurs, bedoeld om ideeën te delen. In ruim een uur tijd wisselde parate kennis en ervaringen van eigenaar. Echter, met de doorstroom van de meeste adviseurs is ook die kennis verloren gegaan. Vanaf het moment dat een medewerker zijn vertrek aankondigt, duurt het veelal maar een tot twee maanden voordat hij of zij ook daadwerkelijk vertrokken is. Meestal wordt er door de manager in die tijd nog wel gepoogd enige kennisoverdracht te laten plaatsvinden, maar, veelal beperkt dit zich tot het overdragen van lopende zaken en trajecten.  Zonde. De organisatie steekt kapitaal in haar medewerkers middels intervisies, opleidingen en trainingen en na gemiddeld zes jaar vertrekt de medewerker met al die kennis naar een andere organisatie. Best jammer als dat niet geborgd wordt.

Opvallend genoeg, een blogsite als WordPress is razend populair. Bijna een miljoen nieuwe postings per dag. Dat is ontzettend veel. Veel mensen voelen zich blijkbaar geroepen om informatie en kennis te delen. Mensen zoeken een podium zoeken.

Kennis management binnen een organisatie start met het delen van informatie. Mooi dat de medewerkers dit buiten de organisatie zoekt, goed dat organisaties dit gaan faciliteren. Kijk je naar SharePoint, dan heeft SharePoint hier ook de juiste tools voor. Bloggen is vooral bij organisaties die kennismanagement stimuleren een hele normale manier geworden om kennis te delen en over onderwerpen in discussie te gaan.

Aan de ene kant is het sociaal dat kennis gedeeld kan worden middels blogs, aan de andere kant biedt het reageren op blogs interactiviteit. Reageren kan en deze vorm van blogging is de basis van micro blogdiensten als Yammer, Twitter en meer. En als je flink je best doet (SharePoint slaat eigenlijk alles op in bibliotheken en lijstjes, dus ook Blogs staan eigenlijk in een bibliotheek, dan kun je ook naar de lijstweergaven in de bibliotheek gaan en hier de blog selecteren die je wilt ‘liken’ of labelen. Hier is overigens zeker nog ruimte voor verbetering. Eenvoudiger wordt het namelijk als de gebruiker gelijk bij het item een icoontje vindt om ‘Like’ of label acties mogelijk te maken. Nu moet een gebruiker eigenlijk teveel handelingen verrichten om een posting te ‘liken’. Wellicht in de volgende versie?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s